فرودگاه آبادان

فرودگاه بینالمللی آبادان (به انگلیسی: Abadan Airport) یک فرودگاه همگانی با کد یاتا ABD است که دو باند فرود آسفالت دارد و طول باند بزرگتر آن ۳۱۰۴ متر است. این فرودگاه در شهرآبادان کشور ایران قرار دارد و در ارتفاع ۶ متری از سطح دریا واقع شدهاست
موقعیت فرودگاه بینالمللی آبادان
این فرودگاه در ضلع شرقی شهر آبادان در موقعیت جغرافیایی ۴۸ درجه و ۱۳ دقیقه و ۴۲ ثانیه طول شرقی و ۳۰ درجه و ۲۲ دقیقه و ۱۶ ثانیه عرض شمالی واقع گردیده است که از شرق و جنوب به شهر آبادان، از شمال به خرمشهر و از غرب به رودخانه اروند و مرز عراق منتهی می شود.
تاریخچه فرودگاه بینالمللی آبادان
فرودگاه بینالمللی آبادان جز اولین فرودگاه های ایران است که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران و به دلیل وجود پالایشگاه آبادان احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه یافت تا جایی که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال ۱۳۲۸ آغاز شد. در سال ۱۳۴۶ فرودگاه اصلی و فعلی آبادان در مساحتی حدود ۶۶/۳۷۲ هکتار ساخته و سه سال بعد از سوی شرکت ملی نفت ایران به سازمان هواپیمایی کشوری واگذار شد.
فرودگاه آبادان به عنوان Alternate (فرودگاه کمکی و احتیاطی) فرودگاه مهرآباد برای پروازهای خارجی بود و هرگاه به دلایلی جوی و سایر عوامل، پروازی قادر به نشستن در فرودگاه مهرآبادنبود از فرودگاه آبادان برای فرود استفاده می کرد.
کویت ایرویز ، کیالام هلند ، بریتیش ایرویز انگلیس ، لوفت هانزای آلمان ، مالتای مالت ، سوییس ایرویز ، ایر فرانس ،اسکاندیناوی ایر ، آلایتالیای ایتالیا ، ایر ایندیا ازشرکت های هواپیمایی فعالی بودند که پروازهایشان تا قبل از جنگ ایران و عراق در فرودگاه بینالمللی آبادان نشست و برخاست داشت.
فرودگاه آبادان زمانی به دلیل قرار گرفتن در دالان هوایی بینالمللی تنها فرودگاه ترانزیتی، کیترینگ و سوختگیری مسیر خاورمیانه و اروپا بود.
هم اکنون این فرودگاه با دالان های هوایی بینالمللی اروپا و آمریکا به خاورمیانه چند کیلومتری بیش، فاصله ندارد و بطور مداوم پروازهای بینالمللی از فراز این فرودگاه عبور می کنند. از فرودگاه بزرگ و با قدمت آبادان اکنون تنها نامی باقیمانده و انجام پروازهای کنونی را هرگز نمی توان با آن روزگار و پروازهای روزانه اش به شهرهای بزرگ اروپایی و آمریکایی مقایسه کرد.
این فرودگاه در سال ۱۳۹۱ به در خواست سید حسین دهدشتی نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی توسط دولت وقت به فرودگاه بینالمللی آیتالله جمی آبادان تغییر نام داد.
ظرفیت فرودگاه بینالمللی آبادان
این فرودگاه ظرفیت ۸ هواپیمای پهن پیکر را بطور هم زمان در رمپ مسافری خود دارا میباشد. از آنجایی که این فرودگاه با استانداردهای جهانی ساخته شدهاست حتی ظرفیت هواپیماهایی به بزرگی بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس-۳۴۰ را دارا است و هواپیماهای بزرگتر را نیز پذیرش میکند.
قابلیتها
وضعیت intermodal فرودگاه آبادان بخاطر دسترسی به دو بندر تجاری آبادان و خرمشهر، راه آهن خرمشهر در فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتر و دو بزرگراه به سمت اهواز و بندر ماهشهر، موقعیت مناسبی برای ایجاد کارگو ترمینال فراهم نمودهاست و از نظر موقعیت جغرافیایی در خاورمیانه میتواند بزرگترین و فعالترین کارگو ترمینال کشور را داشته باشد چرا که استان خوزستان کالاهای تجاری به خصوص فراوردههای شیلاتی، صیفی جات، سبزیجات، علوفه و فراوردههای دامی و صنعتی زیادی دارد که کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس استقبال خوبی از آن میکنند.
در بخش مسافری نیز به دلیل اینکه ورود و خروج افراد خارجی به منطقه آزاد اروند بدون ویزا میسر است، مردم عراق در استانهای جنوبی برای سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورها میتوانند از فرودگاه آبادان که حداکثر ۳۰۰ کیلومتر با آنها فاصله دارد، استفاده کنند. نکته بعد اینکه میتوان با تنظیم برنامههای پروازی همانند قبل از انقلاب ۱۳۵۷ شاهد حضور مسافران و پروازهای بیشتر از کویت، بحرین، قطر و امارات بود چرا که در این صورت ایرانیان مقیم آن کشورها اعم از کارمند و کارگر با سهولت بیشتری میتوانند از طریق فرودگاه آبادان تردد کنند و این روند قطعاً باعث رشد بیشتر تجاری و اقتصادی فرودگاه بینالمللی آبادان و استان خوزستان خواهد بود. نکته دیگر برنامه ریزی برای فعالیت مجدد کترینگ فرودگاه و ایستگاه سوخت گیری هواپیماهای خارجی همانند قبل از جنگ ایران و عراق که درآمد خوبی برای فرودگاه داشت